Jak pracuje się z dziećmi w nowoczesnym przedszkolu?

Jak pracuje się z dziećmi w nowoczesnym przedszkolu? post thumbnail image

Świat się zmienia, a wraz z nim zmieniają się metody, z których korzystamy. Również proces edukacji jest zupełnie inny niż lata temu. W dzisiejszych czasach, w dobie nadmiaru wszelkiego rodzaju informacji potrzebne jest określenie priorytetów. Dotyczy to zwłaszcza najmłodszych. Dzieci nie są w stanie się określić – są zainteresowane cały(m) świat(em). Rolą wychowawców w przedszkolu jest pomóc im poznawać ten świat możliwie jak najszerzej. Bazą nowoczesnego przedszkola musi być wielotorowość. Taka szkoła pozwala maluchowi dowiedzieć się jak najwięcej i samodzielnie wybierać czym się interesują.

Jakie metody wychowawcze stosuje się we współczesnych przedszkolach?

Niezależnie od miasta(o) czy dzielnicy(ę), w której mieści się przedszkole, metody wychowawcze powinny być przeważnie koherentne. Nieważne czy to Ursynów czy Wawer – przedszkole zawsze musi kłaść nacisk na wszechstronny rozwój dziecka. Istotne jest wpajanie dziecku reguł moralnego zachowania. Trzeba obserwować postawy dziecka i informować je o prawidłowych wzorcach. Nauka tego typu pozytywnych zachowań polega na kreowaniu dobrych skojarzeń w umyśle dziecka. Wychowawca powinien dbać na dobre(y) samopoczucie dziecka. Wykluczone jest krzyczenie czy karanie. Należy wyjaśniać różne sprawy spokojnym tonem. Nieprzerwana budowa przyjacielskiej relacji sprawia, że przedszkolak po jakimś czasie przyjmuje zasady i wchłania jako własne. Ponadto ważną kwestią jest rozmawianie z dziećmi o uczuciach. Otwarte mówienie o tym co się czuje uczy dziecko empatiii(ę) i większe(go) zrozumienia(e) drugiego człowieka.

Przykłady metod pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym

Co jasne każde przedszkole posiada swoje(imi) metody(ami) pracy z maluchami. Wiele z nich stawia na specjalizację. Jest to technika, gdzie do wiodącej dziedziny dopasowuje się tematykę ogólną. Występuje parę powszechnie używanych metod, które cechują się efektywnością. Warto je poznać:

  • metoda bloków tematycznych – wyznacza się jeden blok tematyczny, wokół którego orbitują wszelkie zabawy w danym okresie. Tematykę bloków wybiera się na bazie zainteresowań dzieci, opiekunów i wychowawców. Często bazuje ona na aktualnych wydarzeniach czy porach roku.
  • metoda kącików tematycznych – opiera się na podziale klasy na kilka części o zróżnicowanej tematyce. Dziecko ma swobodę decyzji, w którym kąciku chce spędzać czas. Tego typu metoda uskutecznia realizację planu nauczania w małych grupach. Dzięki temu opiekunowie mogą poświęcić więcej czasu na pracy(ę) indywidualną z maluchami. Niewielkie grupy sprzyjają również dzieci do wchodzenia w interakcje z kolegami i koleżankami.
  • metoda projektów badawczych – naciska na wartości poznawczej danych zajęć. Dzięki pracę samodzielną lub grupową dzieci dążą do znaleźć(enia) odpowiedź(i) na zadane im pytania dotyczące wybranego tematu. Oprócz pogłębianiem wiedzy, metoda uczy dzieci inicjatywy i zaangażowania
  • metoda portfolio – poprzez zbieranie(u) prac, dokumentów i zdjęć w trakcie uczęszczania do przedszkola(u) można zaprezentować ścieżkę jakie dziecko zanotowało przez lata. Jest to swego rodzaju teczka stanowiące opowieść(ią) o postępach malucha. Zarówno opiekun, jak i dziecko mogą w ten sposób prześledzić rozwój i poddać analizie okres spędzony w przedszkolu. 

Codzienność w przedszkolu

Dzieci dosyć szybko ulegają znudzeniu. W związku z tym istotna jest dynamika i stałe pobudzanie zainteresowania. Jak zatem prezentuje się klasyczny dzień w przedszkolu? Na początek zajęcia w kręgu – dzieci oraz wychowawca gromadzą się w kręgu i następuje przedstawienie do tematu przewodniego. Następnie pora na zajęcia wiodące – mogą one być związane z poszerzaniem wiedzy językowej(ych), matematycznej(ych), jak również z muzyką czy plastyką. Potem czas na niezwykle ważne w przypadku młodych osób zajęcia okołosportowe. Niezależnie od pogody mają one miejsce na zewnątrz. Potem, po zabawie trzeba coś przekąsić i można wracać do zajęć w kącikach tematycznych. Jak widać dzieci otrzymują wystarczająco sporo bodźców, które prawidłowo wpływają na ich rozwój. 

Powiązane posty