tradzik

Chcesz pozbyć się trądziku? Sprawdź najlepsze metody!

Zaskórniki, grudki, krosty, czyli innymi słowy trądzik. To jeden z najmniej estetycznych defektów skóry, który dotyka niemal 70% nastolatków. Pojawia się zwykle w okresie dojrzewania, stąd powszechnie nazywany jest trądzikiem młodzieńczym.

Trądzik młodzieńczy – przypadłość tylko osób młodych?

Trądzik młodzieńczy to przypadłość, która zwykle nie omija nastolatków. Według szacunków, aż 70% osób młodych boryka się z zaskórnikami, grudkami i krostami.

Zmiany skórne w postaci występowania pryszczy mogą pojawiać się niemal przez całe życie, nie tylko w okresie dojrzewania. Trądzik może być bowiem spowodowany nie tylko burzą hormonalną w organizmie, ale także wieloma innymi czynnikami. Jak sobie poradzić z pryszczami po 30-tce? Jak zapobiegać i leczyć?

Pryszcze po 30-tce: przyczyny występowania

Przyczyny występowania pryszczy w każdym wieku są niemalże identyczne. Przede wszystkim wpływ na ich pojawianie się ma zachwianie gospodarki hormonalnej, dlatego trądzik to towarzysz w okresie dojrzewania, menopauzy, andropauzy i ciąży.

Ponadto, bardzo często pojawia się na skutek wyboru nieodpowiednich kosmetyków. Istotne jest bowiem to, by środki higieny były dobrane do rodzaju skóry. Inne preparaty powinny być przez osoby posiadające skórę z tendencją do przetłuszczania, a inne u osób ze skórą posiadającą tendencję do przesuszania się.

Dodatkowo, pryszcze mogą pojawiać się na skutek zbyt rzadkiej pielęgnacji. Zanieczyszczenia i bakterie znajdujące się na skórze powinny być zmywane minimum kilka razy dziennie.

Warto również wspomnieć o bardzo dużym wpływie naszej diety na skórę. Słodycze, ostre przyprawy to na pewno nie są sprzymierzeńcy delikatnej, gładkiej skóry.

Pryszcze po 30-tce: jak zapobiegać?

Po okresie dojrzewania bardzo często zapominamy o trądziku i uważamy, że mamy go za sobą. To nie prawda – stan zapalny zawsze może powrócić, dlatego też warto pamietać o codziennej pielęgnacji i zabiegach profilaktycznych. Wszak, zdecydowanie łatwiej zapobiegać, aniżeli usuwać pryszcze.

Profilaktyka polega na niestwarzaniu warunków do występowania pryszczy. Oznacza to, że powinniśmy kontrolować to co jemy (eliminując z diety słodycze, ostre przyprawy) oraz to z jakich kosmetyków korzystamy.

Pryszcze po 30-tce: jak leczyć?

Usuwanie pojedynczych pryszczy może być realizowane w domowych warunkach. W przypadku zaawansowanego trądziku niezbędna jest konsultacja z dermatologiem, a w poważnych przypadkach – endrokrynologiem.

Pryszczy można się pozbyć poprzez suplementację tabletek, realizację maseczek (np. drożdzowa, miodowa lub czosnkowa), czy też stosowanie maści i kremów (o działaniu antybakteryjnym, antyzapalnym, wysuszającym).

Istnieją również metody nieco bardziej inwazyjne, jak mikrodermabrazja, peeling chemiczny, czy mezoterapia.

Przyczyny trądziku młodzieńczego: hormony i…?

Występowanie trądziku zwykle uwarunkowane jest przez zmiany hormonalne zachodzące w organizmie. Nie jest to jednak jedyna przyczyna. Trądzik pojawiać się może także na skutek:

• niewłaściwej pielęgnacji cery, tudzież: stosowania nieodpowiednich kosmetyków, złej częstotliwości zabiegów higienicznych
  • nieodpowiednich nawyków żywieniowych, tj.: niepełnowartościowa dieta, nadmierna ilość tłuszczy i ostrych przypraw w jadłospisie
  • urazów mechanicznych: podrażnień, przetarć

Należy również pamiętać, że występowanie trądziku może być objawem innej jednostki chorobowej.

Jak pozbyć się trądziku?

Leczenie trądziku z całą pewnością nie należy do procesów prostych. Wręcz przeciwnie – jest wymagające, czasochłonne i uciążliwe.

Pierwszym krokiem w walce z trądzikiem jest diagnoza. W tym celu należy skonsultować się ze specjalistą – dermatologiem. Lekarz wskaże przyczynę, typ trądziku oraz przepisze odpowiednie leki.

W leczeniu trądziku stosuje się powszechnie kilka rozwiązań. Podzielić je można na trzy główne grupy:

• środki do leczenia miejscowego (antybiotyki, retinoidy, preparaty antybakteryjne, przeciwzapalne, złuszczające naskórek)
  • środki podawane doustnie (antybiotyki, retinoidy, preparaty przeciwzapalne, leki hormonalne)
  • zabiegi medycyny estetycznej (mezoterapia igłowa, fototerapia, laseroterapia, mikrodermabrazja)